Cetusan Minda...: Dalihan-dalihan Am

Monday, January 17, 2005

Dalihan-dalihan Am

Awal-awal pagi lagi teman telah menerima 'sms' daripada seorang sahabat lama yang agak aktif dalam gerakan mahasiswa di USM suatu ketika dahulu...beliau bertanya dalam 'sms' tersebut:

Bolehkah Dalihan-dalihan Am (General Exceptions) digunapakai dalam kes-kes di bawah AUKU (Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971) atau peraturan disiplin universiti?

Seksyen 6, Kanun Keseksaan (Penal Code) menyebut:
“every definition of an offence, every penal provision, and every illustration of every such definition or penal provision, shall be understood subject to the exceptions contained in the Chapter entitled ‘General Exceptions’.”

Jelas dinyatakan dalam seksyen 6 bahawa setiap peruntukan di dalam Kanun Keseksaan adalah tertakluk kepada general exceptions (dalihan-dalihan am).

Untuk membincangkan lebih lanjut lagi, kita perlu membuat cross-reference ke seksyen 40(2) Kanun Keseksaan yang mana menyatakan:
“In Chapter IV…the word ‘offence’ denotes a thing punishable under this Code or under any other law for the time being in force.”

Justeru, dapat ditafsirkan di sini bahawa perkataan ‘any other law’ sepertimana yang tercatat dalam seksyen 40(2) merangkumi AUKU dan juga peraturan disiplin universiti.

Menurut Morgan (1989), dalihan-dalihan am yang terkandung di bawah Chapter IV ini memperuntukkan pembelaan penuh (complete defence) terhadap dakwaan jenayah yang dikenakan. Ini bermakna jika seseorang tertuduh berjaya membuktikan elemen-elemen yang diperlukan maka si tertuduh itu akan terlepas daripada pendakwaan tersebut.

Namun begitu, jika hendak dibandingkan dengan akta-akta lain, kes di bawah AUKU dan peraturan disiplin universiti - dalam kajian awal teman - agak berbeza dalam aspek beban pembuktian (burden of proof).

Di bawah kes-kes jenayah misalnya pihak pendakwaraya perlu membuktikan kes prima facie terlebih dahulu sebelum si tertuduh dipanggil untuk membela diri. Sebaliknya jika seseorang itu didakwa di bawah AUKU maka adalah menjadi beban ke atasnya untuk membuktikan bahawa dia tidak bersalah tanpa memerlukan pembuktian kes prima facie terlebih dahulu oleh pihak pendakwa.

Wallahua'lam.

Insya-Allah teman akan lakukan kajian lebih lanjut tentang hal ini.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home