Cetusan Minda...: Di Penghujung Januari 2005

Monday, January 31, 2005

Di Penghujung Januari 2005

Di awal pagi teman terima satu sms dari orang kampung teman:
Setiap pejuang itu ada masa meningkat dan menurun, kekalahan itu bermula daripada kita merasai kelemahan dan kemenangan itu bermula apabila kita merasai tidak kalah-Syed Qutb
Pejam celik, sedar tidak sedar, akhirnya Januari telah pun sampai di penghujungnya. Teman masih punya 3 1st test yang bakal diduduki:
1) Usul al-Fiqh 1
2) Evidence & Procedure in Syariah Court 1
3) al-Qawa'id al-Fiqhiyyah
Selepas selesai ketiga-tiga imtihan ini, 2nd test pula akan menyusul.
Semalam teman ke Skudai. Melawat sahabat-sahabat di UTM dan KUITTHO. Em, jauh berjalan luas pengalaman. Itulah pertama kali teman menjejakkan kaki ke bumi Johor. Perjalanan menaiki kereta dari ibu kota ke sana - jika dipandu 140 km/h - mengambil masa 3 jam sahaja. Lebih kurang 350 kilometer. Sebaliknya jika mematuhi peraturan, perjalanan lebih kurang 4 jam. Tol pergi-balik RM82.60 (selepas kenaikan harga tol yang lalu).
Alhamdulillah teman disambut dengan layanan yang begitu mesra sekali di sana. Dari makan tengah hari sampailah ke kudapan petang semuanya dibelanja sahabat-sahabat di sana. Sempat juga teman berbual ringkas dengan Nizam tentang aktiviti blogging ini.
Terima kasih daun keladi teman ucapkan kepada sahabat-sahabat di UTM dan KUITTHO. Moga ukhuwwah fillah kita berkekalan ke akhir hayat.
Tidak lama lagi jemaah Haji akan pulang ke tanah air. Tanda tahun 1425 Hijrah bakal melabuhkan tirainya. Muharram akan menjelma tidak lama lagi. Apakah tahun 1426 Hijrah akan menyaksikan kejatuhan kuasa besar Amerika dan merintis kepada kebangkitan semula Islam rahmat untuk seluruh alam?
Sebelum mata teman terlelap semalam - menutup diari 30 Januari 2005 - teman terima pula sms dari seorang kakak:
"Masakan anugerah Allah iaitu Jannah itu terlalu tinggi nilainya andai ujiannya tak sehebat mana. Mahkotakan kesabaran dalam jiwa insani"
Wallahua'lam.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home