Cetusan Minda...: PAS 23 , BN 22

Wednesday, December 07, 2005

PAS 23 , BN 22



Apabila diumumkan kemenangan BN di N 12 Dun Pengkalan Pasir jam 12.30 tengahari tadi, teman tidak terlalu terkejut dengan kekalahan PAS di dalam pilihanraya kecil tersebut. Memang sudah diduga sejak awal lagi.

Pilihanraya kecil biasanya menjadi tumpuan, malah lebih hangat dan dramatik kerana semua jentera parti bertanding akan difokuskan sepenuhnya ke situ. Semua pencatur propaganda terhebat dikumpulkan di situ, merangka langkah memburu checkmate kepada lawan.

Kemenangan BN tersebut tidak boleh dijadikan kayu ukur bahawa rakyat Kelantan sudah mula ingin beralih angin. Majoriti undi hanya berbeza 134. Sedangkan jentera semua negeri telah diarahkan untuk menjaga setiap satu peti undi. Pemimpin-pemimpin tertinggi UMNO bertaraf Menteri dan rakan-rakan komponen juga turut turun padang berkempen. Sepatutnya UMNO boleh mendapat undi lebih besar dek tenaga yang dikerah mereka.

Kekalahan PAS yang menjadikan komposisi DUN yang dikuasai mengecil menjadi simple majority satu kerusi berbanding BN memerlukan satu post-mortem terperinci. BN menang bukan kerana janji manis pembangunan yang ditaburkan. Bukan juga kerana pengundi-pengundi veteran yang melompat parti seperti yang dipropagandakan di kaca tv. Bukan juga kerana kekuatan jentera mereka. Sebaliknya ada faktor-faktor pada pentadbiran Kerajaan negeri dan pemantauan DUN yang perlu diberi perhatian.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home