Cetusan Minda...: Riwayat sepasang kasut

Sunday, February 20, 2005

Riwayat sepasang kasut

Apa yang anda akan lakukan, jika pergi ke masjid - setelah selesai solat - anda dapati kasut anda hilang?

Cari kasut anda di sekeliling masjid?
Marah?
Menyumpah seranah?
Bertanya pada pak guard yang bertugas?
'Sapu' selipar lain yang ada di situ?


Malam semalam teman ke UPM. Ada program di sana. Sampai di UPM betul-betul waktu Isya', lantas teman terus ke masjid.

Itulah pertama kali teman solat di masjid UPM yang cantik itu. Besar, cantik, selesa.

Selesai solat teman keluar dari masjid. Ketika itulah teman sedari bahawa sepasang sandals Camel Active teman telah LESAP! Teman tidak berpuas hati; sangka teman, mungkin tersilap letak kot. Teman keluar mengelilingi (baca: tawaf) masjid, mencari sandals kesayangan teman itu. Tengok di tempat wuduk, tiada. Cari di tempat wanita, juga tiada. Ah, sudah. Sah sandals buruk teman yang dipakai sejak tahun 2002 itu kena curi!



Geramnya teman waktu itu. Hati ini mula menyumpah seranah si penjenyah itu. Teman terduduk seketika di tangga masjid memikirkan apa yang harus dilakukan. Hampir sejam duduk di tangga. Masjid mula ditutup & dikunci oleh pak guard UPM.

Teman bermonolog:
"Nak tak nak aku kena hadiri juga program tu. Tapi macam mana? Takkan berkaki ayam."

"Kalau aku tak pergi program - terus balik ke Gombak - takkan nak menunggang motor tanpa alas kaki. Bukan dekat jarak Gombak dengan Serdang."

"Boleh tak aku apply kaedah fiqh dalam situasi begini? Al-Masyoqqah tajlibu at-Taisir (Kesukaran mengundang kepada sesuatu yang mudah) ?"


Selepas itu teman nekad untuk membuat keputusan. Masjid telah pun ditutup. Tiada seorang pun lagi di situ. Walhal, di kaki tangga masjid, terdapat agak banyak pasang selipar buruk. Mungkin selipar wakaf, teman fikir.

Teman masukkan beberapa riyal (baca: ringgit) dalam tabung masjid. Dan teman pun mengambil sepasang selipar yang buruk di situ. Selepas itu, teman pergi menghadiri program yang dimaksudkan dan balik ke Gombak dengan memakai selipar itu.

Sedih teman kerana kehilangan sandals tu...Mungkin ada hikmahnya, ujian dan tarbiyyah dari Allah. Mungkin juga kifarah daripada Allah Ta'ala atas dosa-dosa lalu.

Astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah.

1 Comments:

At February 21, 2005, Blogger haibara84 said...

Nikmat Allah hanya pinjaman. Ada masa diberi. Ada masa diambil kembali. Innallah ma'a saabiriin.

X de sandal, naik la awan guling macam goku san huhu..

 

Post a Comment

<< Home