Cetusan Minda...: Jom tinjau KERAJAAN LANGIT Ayah Pin

Wednesday, July 20, 2005

Jom tinjau KERAJAAN LANGIT Ayah Pin

Orang bercerita pasal Kerajaan Langit Ayah Pin. Orang tertanya-tanya jika telah sahih Ayah Pin menyebarkan ajaran sesat, mengapa tidak ditahan ISA sepertimana pernah dikenakan ke atas gerakan al-Arqam pimpinan Abuya Ashaari Muhammad suatu ketika dahulu.
Pelbagai spekulasi dan andaian timbul. Ada yang kata tindakan ISA tidak dikenakan kerana ajaran sesat Ayah Pin ini tidak menggugat kedudukan politik Kerajaan. Dan macam-macam lagi andaian orang.

Beberapa hari lalu teman berbual dengan Amin Idris dan seorang rakan ras Tionghua (kedua-duanya aktivis mahasiswa) di Petaling Jaya tentang Ayah Pin. Rakan Tionghua itu tidak bersetuju Ayah Pin ditahan ISA kerana melanggar prinsip-prinsip hak asasi manusia.
Begitu juga saudara Amin Idris, beliau menentang detention without trial. Katanya lagi, ia bertentangan dengan prinsip Islam al-aslu baraatu zimmah (sesorang tidak bersalah sehingga dibuktikan dirinya bersalah).
Mari kita tinjau gambar-gambar KERAJAAN LANGIT ini di Malaysiakini.com.

3 Comments:

At August 05, 2005, Anonymous Anonymous said...

Sebenarnya sudah beberapa lama isu Ayah Pin menjadi perbualan di kalangan masyarakat, walaupun sebelum penangkapan beliau. namun, ianya dipandang enteng oleh masyarakat umum. sehingga apabila media saban hari mengeluarkan berita tentangnya, barulah masyarakat sedar ttg betapa masalah KERUNTUHAN AQIDAH meruncing. tidak mustahil...jika tidak ditangani akan mengundang beribu2 lagi ayah pin.

 
At August 05, 2005, Anonymous Anonymous said...

betul tu. NGO Islam pun seolah2 pandang tak serius isu ni di awal2 dulu.

 
At January 15, 2006, Anonymous Anonymous said...

kesedaran org2 melayu di malaysia masih lg kurang tentang ajaran sesat! minda mereka mudah dipengaruhi oleh anasir2 luar! tiada penerangan untuk mereka rujuk!

 

Post a Comment

<< Home