Cetusan Minda...: Konsultan Motivasi dan Kem Motivasi

Sunday, July 10, 2005

Konsultan Motivasi dan Kem Motivasi

Ketika teman di bangku sekolah menengah dahulu, kem motivasi bukanlah suatu perkara yang asing bagi teman. Sebelum UPSR, teman kena menghadiri kem motivasi. Ketika di tingkatan dua, wajib menghadiri kursus motivasi kepemimpinan. Tingkatan tiga – sebelum PMR – motivasi. Semasa tingkatan 5, motivasi pecutan terakhir SPM oleh Dr. Shukri Abdullah.

Itu motivasi yang official, belum campur motivasi ikhlas senior-senior di masjid sekolah di antara waktu senggang antara Maghrib dan Isya’.

Dari kecil sampai ke besar teman terlibat dengan motivasi. Dimotivasi dan memotivasi. Dan motivasi diri sendiri tidak pernah konsisten, maka walaupun kerap kali mendengar motivasi tetap tidak menjemukan.

Keadaan inilah menyebabkan orang boleh buat bisnes motivasi. Menjadi konsultan motivasi dan membuka kem-kem motivasi.

Teman bertemu dan berborak dengan seorang rakan baru-baru ini, dia bekas downline teman ketika terlibat dengan MLM (Multilevel Marketing) suatu ketika dahulu. Kini dia sudah menjadi seorang perunding latihan dan motivasi, mengasaskan sebuah konsultansi berdaftar, dan memiliki penjabat sendiri (walaupun menumpang premis orang lain). Dan ada 5-6 orang lagi kenalan teman seperti dia. Hebat.

Hishamuddin Rais pernah mencoret dalam kolum mingguannya:
Cuba kita renungkan sejenak, betulkah diri kita ini tidak memiliki motivasi sehinggakan perlu dimotivasikan oleh orang lain. Apa silapnya diri kita sehinggakan tidak ada daya upaya untuk melakukan sesuatu.
Itu pandangan Pak Hisham. Bagi teman, ini adalah peluang untuk menjana pendapatan. Sudah adatnya Melayu itu mudah lupa, perlu diperingatkan dan dimotivasikan selalu oleh orang lain. Justeru, manfaatkan kesempatan dan peluang yang ada sebaiknya. Untuk menjadi konsultan motivasi yang terbaik tentunya memerlukan latihan dan pendedahan yang luas.
Rakan teman tadi bermula dengan menjadi fasilitator di sebuah konsultan. Kemudian berjinak-jinak di lapangan summer camp Dr. Hassan Ali. Akhirnya mengorak langkah dengan yakin memiliki konsultan sendiri dan yang penting dia tidak lagi bekerja untuk kekayaan orang lain.
"Hendak seribu daya!"

0 Comments:

Post a Comment

<< Home