Cetusan Minda...: Sains & Matematik dalam BI: Mengapa Cina lebih ke hadapan membantah isu ini?

Friday, December 09, 2005

Sains & Matematik dalam BI: Mengapa Cina lebih ke hadapan membantah isu ini?

Isu pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (BI) bukan isu baru. Namun yang teman lihat, ianya umpama rumah telah siap tetapi pahat masih berbunyi. Berbagai respons masih lagi kedengaran berterusan ke hari ini.

Terbaru, Dong Jiao Zong – gabungan Persekutuan Lembaga Persatuan Sekolah Cina (Dong Zong) dan Persatuan Guru Cina Malaysia (Jiao Zong) – yang merupakan kumpulan paling lantang membantah pelaksanaan dasar tersebut bakal menganjurkan Persidangan Membantah Pengajaran Matematik dan Sains Dalam Bahasa Inggeris (BI) pada Sabtu ini.

Persoalannya, mengapa mereka lebih terkehadapan memperjuangkan bantahan ini?

Pak Lah sendiri menyatakan dahulu bahawa dasar ini akan tetap diteruskan namun akan diteliti dan dilakukan penambahbaikan.

Teman tinggal di kawasan luar bandar. Bukan sahaja ibu bapa, malah guru-guru di kawasan kampung turut merungut apabila ditanyakan tentang pembelajaran dalam BI tersebut.

Guru-guru di sekolah kebangsaan banyaknya merungut, tetapi tidak berani bersuara kerana ini dasar kerajaan dan mereka ialah kakitangan kerajaan.

Teman dah lihat sendiri anak-anak kampung belajar dalam keadaan tertekan.

Teman petik beberapa temuramah yang dilakukan Malaysiakini bersama Pengerusi DJZ, Dr Yap Sin Tian.

MK: Boleh Dr Yap jelas mengapa DZJ mahu menganjur Persidangan Membantah Pengajaran Matematik dan Sains Dalam Bahasa Inggeris (BI) pada 10 Disember ini?
Saya ada berhubung dengan penulis dan ahli kesusasteraan, budayawan untuk berbincang. Pada pendapat saya, kebanyakan mereka yang saya hubungi, juga bersetuju bahawa Matematik dan Sains patut diajar dalam bahasa ibunda. Berikutan itu, Dong Jiao Zong (DJZ) akan menganjurkan Persidangan Membantah Pengajaran Matematik dan Sains Dalam Bahasa Inggeris (BI) pada 10 Disember di Pusat Pendidikan DJZ di Kajang.

Persidangan itu bukan sahaja membabitkan DZJ atau Lembaga Pengurus Sekolah Cina, tetapi juga alumni-alumni di Malaysia dan alumni Universiti Taiwan di Malaysia, bekas pelajar Universiti Nanyang, telah bersetuju untuk menyertainya.

Selain itu, kita juga telah menulis surat kepada kawan-kawan kaum Melayu dan India, menjemput mereka untuk berucap di persidangan tersebut.

MK: Dalam isu ini banyak bantahan datangnya dari masyarakat Cina?
Bukan masyarakat Cina sahaja, masyarakat Melayu pun ada...

MK: Yang lebih bersuara adalah pendidikan Cina, tetapi kurang dari kalangan masyarakat pendidik Melayu dan India?
Saya tanya mereka...mereka cakap...(tapi) kalau bukan suara kerajaan, susah sikit.

MK: Adakah pendirian mereka dalam isu ini?
Mereka yang kita hubungi memang tidak setuju...(tetapi) lebih baik mereka hadir (di persidangan itu) dan bercakap di hadapan hadirin. Ini lebih baik dan lebih berkesan, daripada kita hanya menyebut nama mereka.

MK: DJZ nampaknya telah mengubah strategi. Dulu tumpu pada masyarakat Cina, tapi kini turut menghubungi masyarakat lain?
Betul. Bila kita menghubungi ahli-ahli pendidikan, sasterawan dan budayawan, kita ada kata sepakat. Jadi mereka pun ingat kalau orang Melayu menggunakan bahasa Melayu untuk mengajar dengan lebih berkesan...ilmu ada, bahasa ada.

Kalau mahu tingkat penguasaan bahasa Inggeris, mesti belajar secara profesional.

Jadi kita dapat mencapai pandangan bersama, jadi kita ingat, dalam al ini, patutnya kita turut menghubungi masyarakat lain juga. Seperkara lagi, biasanya jika masyarakat Cina, DZJ atau persatuan-persatuan lain bercakap (mengenainya), ia dikatakan cauvinistik...masyarakat Cina sahaja. Tetapi kalau kita dapatkan maklumatnya, sebenarnya isu ini bukan (mengenai) orang Cina sahaja. Contohnya, pada bulan Mac 2005, Kongres Pendidikan Melayu – saya baca dalam akhbar – juga dilaporkan tidak bersetuju (dengan dasar tersebut).

MK: Ada yang berpendapat penggunaan bahasa ini mudah dan kurang (keperluan) terjemahan ke bahasa lain?
Kalau di tahap universiti mungkin ada universiti yang menggunakan pelbagai bahasa, tetapi dari sekolah rendah, murid masih dalam proses menguasai bahasa (ibunda), macam mana mahu kuasai bahasa lain (BI). Dan lagi satu bukti, macam Jerman, Jepun guna bahasa ibunda mengajar Matematik dan Sains, dan ia tidak langsung menunjukkan yang ilmu mereka tidak baik.

MK: Antara sekolah kebangsaan dan sekolah jenis kebangsaan?
Pada luarannya, ada perbezaan antara sekolah kebangsaan dan sekolah jenis kebangsaan. Tetapi ada juga persamaannya.

Dulu sekolah kebangsaan menggunakan bahasa kebangsaan untuk mengajar Matematik dan Sains, manakala sekolah Cina pula menggunakan bahasa Mandarin untuk matapelajaran tersebut.

Tetapi kini semuanya diajar dalam bahasa Inggeris. Cuma di sekolah Cina, selain bahasa Inggeris, ia juga menggunakan bahasa Mandarin, tetapi ini membuang masa, (mengajar) benda yang sama, mesti membosankan. Oleh sebab itu (adalah) arahan kerajaan, kementerian. Bahasa Inggeris sangat mustahak dalam ujian, jadi sampai sekarang menteri belum lagi mengumumkan (sama ada) pada 2008, ia mahu digunakan lagi, apakah bahasa (pengantar) ujian UPSR (Ujian Penilaian Sekolah Rendah). Jadi masyarakat Cina sangat bimbang tentang hal ini.

MK: Apakah perjumpaan DJZ dengan MCA, Gerakan membuahkan sebarang hasil?
Kita mengadakan perjumpaan dengan MCA dan Gerakan.

Kedua-duanya, pada prinsipnya, menganggap patut diguna bahasa ibunda untuk mengajar (Matematik dan Sains). (Timbalan Presiden Gerakan) Tan Sri Dr Koo Tsu Koon, dalam akhbar, telah menerangkan pendiriannya...(tapi) dah jadi satu isu. Kitapun jumpa MCA, ia pun lebih kurang cakap mengenai pendiriannya.

Tetapi sebenarnya kita tidak tahu...biasanya mereka cakap akan berunding dengan kabinet dan kerajaan...tapi kerana program itu belum disemak, jadi kita anggap ia belum lagi selesai.

MK: Ada yang berpendapat DZJ tidak ikut perkembangan semasa di mana bahasa Inggeris sudah menjadi bahasa global. Dan ada pelajar Cina tidak cekap berkomunikasi dalam bahasa Inggeris?
Bahasa sebenarnya tidak jadi masalah. Ini boleh dibuktikan di mana pelajar sekolah menengah Cina tidak menghadapi masalah apabila mereka melanjutkan pelajaranke Amerika Syarikat, Australia, United Kingdom, dan pada masa yang sama, belajar di Taiwan, China dan Singapura. Di peringkat sekolah menengah, tahap penguasaan (bahasa Inggeris) bukan terlalu tinggi. Sekolah Cina pentingkan tiga bahasa – bukan sahaja bahasa ibunda, tetapi juga bahasa kebangsaan dan bahasa Inggeris. Ada juga pelajar kita yang belajar di Universiti Malaya dan Universiti Multimedia...Anak saya pun masuk (Universiti) Multimedia. Dengan sijil Peperiksaan Bersama Sekolah Menengah PersendirianCina Malaysia, masuk katergori B – lebih tinggi dari Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Lulusan SPM kena masuk pra-universiti, tetapi lulusan sijil (sekolah Cina) terus masuk peringkat B.

2 Comments:

At December 08, 2005, Anonymous Anonymous said...

sebab depa leh bersatu dalam hal-hal yg melibatkan kepentingan bangsa.

 
At January 10, 2006, Anonymous Anonymous said...

kaum cina bercitra ke hadapan demi masa depan cina di malaysia hinggakan terlupa bahawa mereka kini berada di bumi malaysia. sepatutnya tumpuan diberikan kepada bahasa ibu pertiwi yakni bahasa melayu. pertimbangan ini yang harus menjadi kepentingan dan keutamaan. tetapi.... entahlah.

 

Post a Comment

<< Home