Cetusan Minda...: Teman akur dengan amaran...

Sunday, February 26, 2006

Teman akur dengan amaran...


Sebelum ini teman pernah memasukkan entry bertajuk 'Susahnya nak mengetuk sensitiviti Muslim di Malaysia' berkaitan isu kartun menghina Rasulullah.

Teman selitkan sekali kartun tersebut yang telah diedit dengan memasukkan klausa niat untuk menyedarkan Muslim yang lain.


Namun begitu, teman terpaksa memadam entry tersebut, sebagai akur dan mematuhi amaran Kerajaan supaya tidak menyiarkan kartun tersebut di Internet.

Baru-baru ini teman mengulas tentang isu ini di dalam satu slot ceramah teman. Terutama tentang keputusan Kerajaan memaafkan tindakan NST yang menyiarkan kartun tersebut.

Nampak double standard. Sarawak Tribune digantung lesen. Sebaliknya NST langsung tidak dikenakan tindakan. Walhal, coverage pembaca NST lebih besar, berkali-kali ganda besar daripada Sarawak Tribune.

Mengapa? Adakah kerana Kerajaan mempunyai kepentingan terhadap NST? (hanya bertanya)

Mengapa Kerajaan pula yang bertindak mengadili dan menghukum sedangkan kita ada Akta Komunikasi dan Multimedia yang mengawal sebarang sebaran di Internet?

Menurut Akta tersebut, "that anyone found to have posted or distributed materials containing pornographic elements, humiliating, degrading or damaging the reputation of any party was liable to a maximum fine of RM50,000 or jailed for not less than a year, or both, upon conviction. If they’re convicted and they’re found to have repeated the offence, they will be fined RM1,000 a day for posting or distributing through the Internet."

0 Comments:

Post a Comment

<< Home