Cetusan Minda...: Dah jadi adat orang kita...

Thursday, December 22, 2005

Dah jadi adat orang kita...

Sudah menjadi adat orang kita apabila tengok dengan mata sendiri baru hendak percaya dengan sesuatu perkara. Begitu juga dengan kes ketuk-ketampi bogel yang menggemparkan Malaysia. Tumpuan yang diberikan media sangat hebat, sehinggakan Persidangan Kemuncak Asean yang berlangsung di Kuala Lumpur pun kurang mendapat perhatian.

Paling tidak, Teresa Kok yang cuba didakwa sebagai menyebarkan 'bahan lucah' itu berjaya membuka mata umat Malaysia bahawa ada prosedur dan tindakan yang menjijikkan terhadap individu yang berada dalam tahanan polis.

Itu belum dikira kes Anwar Ibrahim bermata lebam ditumbuk bekas Ketua Polis Negara ketika sesi interrogation (soal-siasat). Belum dicampur isu tahanan-tahanan ISA yang diseksa mental dan fizikal (baca buku yang dikarang Saari Sungib ketika dalam tahanan ISA). Banyak. Banyak sangat kes yang berlaku di sebalik jeriji besi sana.

Sekarang, tengah hangat dengan kes perbicaraan Saddam Hussein. Siapa percaya apabila dia mendakwa dirinya dipukul ketika dalam tahanan Amerika? Parut sahaja tidak cukup. Sudah jadi adat orang kita, bila tengok sendiri baru percaya. Atau orang kita menanti video klip macam kes ketuk-ketampi dulu?

1 Comments:

At December 25, 2005, Anonymous Anonymous said...

tol2..mmg adat org kite..da nampak br nak caye..dulu,bile husband cousin aku kene ISA,brla tau camne derang kene layan..
dengan kene naked,sebat ngan getah air..tak masuk lagi kene baring atas air batu in naked..
slame ni igt those ISA hanye kene interrogarate cam bese jer..cam propaganda Gerak Khas tuh..but the reality bites is different.
aku rase all those people yg penah kene ISA kene go forward,bgtau org ramai xperience derang..betul x?

 

Post a Comment

<< Home