Cetusan Minda...: Bila sudah dekat pilihanraya kampus...

Monday, August 22, 2005

Bila sudah dekat pilihanraya kampus...

Hujung minggu yang baru berlalu menyaksikan tumpuan media semuanya difokuskan kepada pemilihan MCA. Teman yang sempat pulang ke kampung juga turut mengikuti perkembangan parti kaum Cina terbesar Malaysia ini.

Apabila mengetahui Chua Jui Meng dan Ong Ka Ting bertanding untuk jawatan nombor satu, terdetik hati teman untuk melihat Chua Jui Meng menang. Tanpa teman sedari bahawa Ong Ka Ting adalah antara individu penting dalam pelan perdamaian MCA yang bergolak suatu ketika dahulu. Sudah tentu majoriti memihak kepadanya.

Itulah cerita pasal orang politik. Kawan boleh jadi lawan.

Bukan sahaja ketika pilihanraya umum dan pemilihan kepimpinan parti, malah dalam pilihanraya kampus pun begitu. Bila sudah dekat nak pilihanraya kampus, maka ada rakan rapat (satu kelas kuliah) yang berbeza ideologi mula merenggangkan diri. Sembang pun tidak semesra dan sejujur dahulu. Inilah keadaan yang teman perhatikan saban tahun dan ianya bukan pelik kerana amalan politik luar pun begitu.

Bila bicara pasal politik, teman dapati ada 4 jenis manusia:
1) Orang yang minat berpolitik dan menjadi aktivis parti.
2) Orang yang minat berpolitik tetapi lebih selesa memilih untuk menjadi pemerhati, penganalisis, pengkritik, dan penyokong.
3) Orang yang tidak minat berpolitik tetapi mengikuti perkembangan politik semasa.
4) Orang yang langsung tidak ambil tahu pasal perkembangan politik, nak jadi apa pun jadilah.

Anda dalam kategori yang mana?

Baca:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home