Cetusan Minda...: Dah setahun usia Cetusan Minda

Wednesday, August 03, 2005

Dah setahun usia Cetusan Minda

Telah genap setahun Cetusan Minda bertapak dalam desa IT. Terima kasih kepada mayameera yang mengingatkan teman.

Imbauan Setahun Lalu

Teman mula menulis di Cetusan Minda Ogos tahun lalu. Dan tidak dapat dinafikan bahawa weblog Pakdi ketika itu menjadi inspirasi utama teman yang mencetus ilham dan semangat membangunkan Cetusan Minda di samping beberapa weblog lain yang terkenal seperti hudasoid, adli-zil-ikram dan lain-lain lagi.

Adli-zil-ikram, teman menggelarnya sebagai sifoo. Individu yang banyak berjasa dalam mengajar teman asas-asas kod HTML. Terima kasih. Pening juga nak memahamkan kod HTML di awal-awal dulu bagi individu seperti teman yang hanya bergelumang dengan case law dan human literature (bukan computer literature).

Mentor – Protégé

Sepanjang setahun ini, teman sangat gembira bila weblog beberapa rafiq dibangun dan diaktifkan. Sudah ramai menyedari kewujudan aktiviti blogging di Malaysia dan tak kurang ramainya yang mula meminati dan menggilai blog. Ini satu perkembangan yang baik.

Sahabat Sejati, sahabat senegeri teman di UM, muncul dengan identiti weblognya tersendiri. Weblognya boleh teman katakan protégé kepada Cetusan Minda. Yang pasti, sumbangannya untuk Islam, mendidik seorang saudara baru dari ras Tionghua mempelajari dan mendalami Islam.

Begitu juga dengan Dahar, di peringkat awal dia menjinakkan diri dalam dunia blog, kami kerap bertukar-tukar pengalaman dan pendapat. Akhirnya kini, dia mempunyai lebih daripada satu blog yang setiap satunya miliki konsep dan pembawaan berbeza.

Blogging, undang-undang dan politik

Teman pernah menghadiri satu program di Kuala Lumpur. Ditakdirkan Allah teman bersua muka dengan Sokai, seorang blogger yang agak lantang dalam isu-isu melibatkan Islam. Dia bertanya pada teman sama ada aktiviti blogging yang diminatinya ini merupakan satu kesalahan di bawah mana-mana undang-undang.

Teman katakan kepadanya: jangan menghasut, memfitnah dan mencetus soal-soal yang menggugat keselamatan negara sudahlah. It’s your rights and freedom of expression. Cuma kebebasan yang diperuntukkan Perlembagaan Persekutuan itu ada hadnya yang perlu dipatuhi. Jaga-jaga. Jeffooi, suatu ketika dahulu, pernah diancam kerajaan untuk dikenakan tindakan undang-undang. Begitu juga satu kes di Singapura, juga diancam dengan tindakan undang-undang.

Hendak diceritakan, kuasa blog ini mampu menyaingi media-media arus perdana pada suatu hari nanti dari sudut pengaruhnya kepada massa. Dalam tempoh kempen Pilihanraya Presiden AS – ketika Bush menang untuk penggal kedua – beliau menjemput bloggers ketika sidang media. Seolah-olah bloggers adalah wartawan. Di situ kita dapat menilai sejauh mana pemimpin kuasa besar dunia mula mengiktiraf pengaruh weblog.

Kini kita dapat lihat beberapa pertubuhan politik mula memanfaatkan blog. Lihat saja Malaysia-Today. Tidak ketinggalan juga Datuk Shahrir Samad, Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan (BBC).

Menulis untuk Popular?

Innamal a’maalu binniyaat (Setiap perbuatan itu berdasarkan niat). Jika niat menulis untuk dikenali ramai, itulah yang kita dapat.

Banyak benda yang kita boleh lakukan melalui aktiviti blogging. Ketika teman bersua dengan Hishamuddin Rais dulu pun, dia menekankan kepentingan dan manfaat blog.

Buat masa sekarang, teman, Pakdi dan Ehsan sedang memikirkan bengkel khas untuk bloggers. Kami sedang cuba menggagaskan satu program sebagai wacana diskusi halatuju bloggers. Apakah perkara yang boleh kita manfaatkan melalui aktiviti yang kian berkembang ini? Sama-sama kita nantikan wacana tersebut.

Sekalung penghargaan buat semua

Terima kasih kepada semua pengunjung Cetusan Minda. Terima kasih juga kepada rakan-rakan bloggers yang menghubungkan Cetusan Minda daripada weblog kalian. Terima kasih.

2 Comments:

At August 08, 2005, Anonymous Anonymous said...

alamak zikri... nape saya lak? hikhikhik... malu arrr tak yah la tulis kat entri tu... dah tu siap tulis url blog saya lagi.. malu arrr... blog saya takde pape yg istimewa pun.. tapi apa-apa pun terima kasih kembali..

 
At August 14, 2005, Blogger mira said...

salam.

baru singgah :)

menarik ide tu, apa²hal bolehlah diajak sekali :)

 

Post a Comment

<< Home