Cetusan Minda...: MASIH SELAMATKAH PLKN? (3)

Thursday, April 27, 2006

MASIH SELAMATKAH PLKN? (3)

PLKN abaikan bekas pelatih cedera semasa latihan
Oleh Maslan Yusoh

TUMPAT, 27 April - Rungutan banyak pihak sebelum ini terhadap Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) sebenarnya bukan berasas kepada sentimen semata-mata, sebaliknya ia dibuktikan dengan kejadian demi kejadian yang mendukacitakan.

Sejak program itu diwujudkan banyak kejadian dilaporkan berlaku dan terbaru seorang pelatih mati akibat bergaduh sesama mereka di Kluang, Johor.

Sebenarnya bukan itu sahaja, malah ada pelatih yang cedera ketika latihan dibiarkan sehingga pihak keluarga terpaksa berusaha mendapatkan rawatan susulan dengan menanggung segala kosnya.


Salah satu kes terpencil yang dikatakan didiamkan pihak PLKN sebelum ini menimpa bekas pelatih di Kem Seri Manjong Mac lalu, Nabilah Arifin, 18 yang patah rahang akibat terjatuh.

Beliau sehingga kini terpaksa memakan bubur nasi untuk tempoh tiga bulan. Kejadian malang itu berlaku ketika beliau mengikuti perbarisan tamat latihan.

Sedangkan sebelum itu beliau sudah mengadu kepada jurulatih kerana tidak sihat, namun tidak dihiraukan. Akibatnya ketika sedang berbaris beliau terjatuh dengan muka tersungkur di atas simen sehingga menyebabkan rahangnya patah.

Dan sejak kejadian malangnya tersebut 10 Mac lalu keluarga mendakwa pihak PLKN didakwa tidak pernah menghubungi untuk bertanya khabar.

Bagaimanapun nasib malangnya ini sedikit terubat apabila Menteri Besar, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat datang menziarahinya semalam. Dan sehari sebelum itu, Timbalan Menteri Besar, Dato' Ahmad Yakob turut mengunjunginya.

Biar pun ayahnya, Arifin Daud, 47 dikenali ramai sebagai seorang penyokong Umno, namun pemimpin di bahagian itu juga tidak datang bertanya khabar mengenai kesihatan anaknya.

“Hanya Menteri Besar dan Timbalan Menteri Besar adalah pemimpin pertama yang datang menziarahi anak saya,” katanya semasa kunjungan Tuan Guru Nik Abdul Aziz bersama Setiausaha Politiknya, Haji Annual Bakri Haron dan anggota Jawatankuasa PAS Tumpat semalam.

Sebelum ini Arifin seorang pengusaha kantin mengadu rasa tidak puas hati terhadap PLKN apabila datang ke pejabat Cawangan The New Straits Times Press (M) Berhad (NSTP) Kota Bharu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home