Cetusan Minda...: 48 tahun Malaysia merdeka: Perlukah warga asing teraju MAS?

Sunday, August 28, 2005

48 tahun Malaysia merdeka: Perlukah warga asing teraju MAS?


Ketika membaca akhbar semalam, satu perkara yang menggamit perhatian teman; MAS akan ambil warga asing sebagai Pengarah Urusan baru. Teman tanya, “perlu ke?”

Jika di awal merdeka dulu, banyak institusi kerajaan ataupun yang berkaitan kerajaan diterajui warga asing. Namun, realiti negara kita ketika itu adalah kerana kita kekurangan pakar dan orang berkebolehan dari kalangan anak tempatan.

Waktu itu, kita dapat menerima apabila bukan anak tempatan menerajui badan-badan seperti menjadi Ketua Polis, Panglima Tentera, Ketua Hakim dan lain-lain lagi.

Tapi, dalam negara yang sudah 48 tahun merdeka ini, tiadakah anak tempatan yang mampu menerajui MAS? Bukankah Malaysia mempunyai ramai CEO dan peneraju korporat yang hebat-hebat?

Jika Tony Fernandez mampu mengangkat Air Asia menjadi syarikat penerbangan tambang murah terulung, tentunya ada anak Melayu yang mampu memulihkan kemelut kemerosotan MAS yang telah berlarutan selama 3 tahun.

Kalau hendakkan sangat warga asing terlibat dalam memulihkan reputasi persaingan dan kedudukan MAS di mata dunia, cukuplah jika hanya menjadi penasihat. Tidak pun diadakan perkongsian pintar bersama mereka.

Yang penting sekarang ialah yakin atau tidak kepada kemampuan anak bangsa sendiri!
Baca:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home